måndag 8 juni 2015

Gör en egen snedslå

Jag ska lägga upp en beskrivning på hur man kan sy den bästa sovmask som jag någonsin har använt. Till den har jag valt att göra en beskrivning på hur jag gör en snedslå i samma material. Jag har laggt den i ett annat inlägg för annars blir det så himla långt och så är snedslån inte obligatorisk. 

För att göra sin egen snedslå behöver man en bit tyg som är lite kvadratiskt så att man kan skära remsorna på diagonalen, det är det som gör dem elastiska. Jag ritar upp remsor som är 4 cm breda då får jag en snedslå som är 1 cm när den är klar.

Min tygbit är inte så lång så jag behöver sy ihop två bitar för att räcka runt hela masken, jag gjorde en som var 1 m lång men då fick jag band till övers. Man vill sy ihop bandet diagonalt så att sömmen stör så lite som möjligt. Jag lägger banden lite omlott med den fina sidan åt samma håll sen klipper jag banden diagonalt. 

Efter det viker jag ner sömsmånen på båda sidorna med ett strykjärn då får jag en tydlig linje över vart jag ska para ihop bitarna sen syr jag längs den vikta linjen med banden räta mot räta. Sedan pressar jag sömmen och trimmar bort överflödet. När bandet är så långt jag vill ha det så börjar jag pressa vecken längs med bandet.

Jag börjar med att pressa ett mitten veck längs hela bandet. 

Sedan viker jag in båda kanterna mot mitten. 

Om det är för svårt kan man göra dem en i taget men om jag kan gör jag båda samtidigt. Då får jag ett bra band som är vikt 3 gånger och passar perfekt att banda allt man kan tänka sig särskilt kurviga saker. 







1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera