fredag 10 maj 2013

DIY Foundation

Jag har alltså gjort min egen Foundation.
I veckan har jag jobbat mycket med färg i måleriet på skolan, framför allt har jag gjort egen färg av olika pigment. Det är jättelätt att göra egen linoljefärg man tar lika mycket pigment som olja i en mortel och så river (= mortlar) man färgen tills den blir jämn och alla pigmentpartiklar fått en egen regnkappa av olja. Detta kan dock ta en väldigt lång stund, minst en kvart men gärna en timme.

När jag rev lite grundfärg (zinkvitt) förra veckan så blev det ganska kladdigt och jag fick en hel del färg på händerna när jag försökte gnugga ut det så la det sig som en fin vit yta och jag tänkte på en gång på foundation, Jag har letat foundation ett tag nu men har svårt att hitta en bra färg och en bra formella för min torra hy så på tåget hem till Göteborg gjorde jag lite efterforskningar och på Shenet hitta jag precis den informationen jag behövde!

Zinkoxid"Vanligt täckande färgämne i hudvårdsprodukter, från fett teatersmink till ansiktspuder (10-15 % eller mer). Löst ansiktspuder som idag säljs som mineral make up kan bestå av i nämnd ordning glimmer, zinkoxid och färgpigment. Fördelar: Ökar ljusreflektionen, solskyddande, förbättrar puders häftförmåga, förändrar inte färg, täcker relativt bra (laserande), kompletterar titandioxid bra. Nackdelar: Har en kall blå ton, är i längden för uttorkande."
Hmmm uttorkande passar ju inte särskilt bra för mig som redan är väldigt torr, men vi använder ju tittanvitt också.
Titanoxid:  "Det mest använda pigmentet av alla i kosmetika. Ensamt ger det en blåktigt vit ton och håller inte alltid färgen när det kommer på huden. Det kombineras därför ofta med zinkoxid, t. ex. 20 % zinkoxid och 3 % titandioxid, men så mycket som 10-15 % titandioxid kan ingå i en puderblandning. Titandioxid är också det mest täckande av alla vita pigment - täcker fem gånger bättre än zinkoxid - vilket gör det till en idealisk bas för färgade pigment. Bara med titandioxid kan man få riktigt täckande färger och pastellfärger"

Det tog några dagar efter min efterforskning för att jag skulle prova. Jag köpte mandelolja som är välkänd för att vara bra mot huden, alla pigment hade jag redan hemma (för målning)

Jag använde
Titanvitt
Guldockra
Bränd terra
Brun umbra
Mandelolja
Lavendel eteriskolja


Jag började med att riva de olika pigmenten för sig ihop med mandelolja i en stor mortel, jag gjorde extra mycket titanvitt  eftersom det skulle bli basen, jag hade i lite extra olja i den så den inte skulle bli för täckande. Sedan hällde jag över färgen i olika plastkoppar.
Jag la tillbaka den titanvitta blandningen i morteln och började droppa i de andra färgpigmenten lite åt gången, dock gick det åt mer än jag trodde. Jag provade på min hud många gånger och försökte justera färgen lite gulare, lite rödare eller lite mörkare och till sist fick jag en färg där jag kunde nöja mig den syns knappt på huden alls och den gör att mitt ansikte ser ut att hänga ihop med resten av kroppen. När jag hittat färgen jag var nöjd med hade jag i lite lavendel olja dels för att det luktar gott men också för att det ska vara ett konserveringsmedel. Sedan mortlade jag den en timme extra för att vara säker på att allt var ordentligt blandat och pigment partiklarna var så små som de kunde bli. 

Sedan hällde jag över allt i en ren flaska. 
TIPS: Använd tratt, jag fick foundation över hela diskbänken, det är både surt för det är jobbigt att städa upp men också så vill man ju inte slösa på sin foundation som man arbetat så hårt på. 


Varning: Jag är ingen expert på det här och ingen kemist heller och jag har använt färgpigment för målning som inte gått igenom samma koll som pigment för kosmetika. Gör detta på egen risk. Jag gör detta på egen risk i alla fall och hoppas att det inte är nå restprodukter i pigmenten som kan vara skadliga.

Den här fonationen är jättebra för mig med torr hud, oljan sugs in i huden och det känns fräsch och återfuktande hela dagen. Om jag blir lite blank i pannan mot slutet av dagen gör det mig inte så mycket då det räcker att pudra lite för mig. Men om man har fet hy eller blandhy kanske man ska använda mer zinkvitt i (som dessutom kan vara bra mot finnar) och pudra lite mer.

Foundationen är jätte dryg, man behöver bara litegrann, dock är den väldigt lättflytande och bör skakas kraftigt innan användning.
Men färgen är helt perfekt för mig

Bild 1: En droppe utdragen på armen. Bild 2: Droppen insmord 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar