tisdag 9 april 2013

Täljning, Marieholm projektet.


Jag går ju Ledarskap i slöjd och kulturhantverk på Göteborgsuniversitet och just nu håller vi på med ett väldigt praktiskt projekt, man får välja lite vad man vill göra och jag har valt att öva lite mer på täljning därför täljer jag dagarna i ända och jag täljer knoppar till blompinnar dessa knoppar är nr. 14 och 15 de är för närvarande de snyggaste knopparna jag gjort men de är inte klara än, dels ska de torka och täljas igen och så ska de dessutom målas med linoljefärg. Jag ser farm emot målningen.
Detta är nr 14, den är inspirerad av en växt jag hitta på pinterest

Detta är nr. 15 egentligen hade jag tänkt att detta skulle bli en vallmo frökapsel men när jag täljde dök detta bara upp så jag kan inte låta bli att ha den kvar så. Nagellacksknopp till trädgården.


Jag arbetar bredvid Ulrika som också går samma utbildning och jobbar med samma projekt, men på ett annat sätt. Hon har tidigare gått på Steneby och är ganska bekväm med trä som material och hon gör så himla snygga saker! Ansikten i trä, snidade detaljer och massa coola grejer. Kolla in hennes blogg för att se allt coolt hon gör. Det är väldigt inspirerande att arbeta bredvid någon som är så duktig och så kan man ju försöka snappa upp lite tips på verktyg och täljtekniker när man ändå är igång. Jag har fått låna några av hennes knivar och jag funderar på att skaffa mig det här bladet från helgess.se. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar