lördag 16 mars 2013

Värdens bästa Iste


Jag får nog lov att säga det själv, jag är grym på iste! Till tusen och en natt festen gjorde jag 9 liter iste, dock gjorde jag tre liter i taget eftersom min kastrull är för liten. Mitt recept är

3 liter vatten
4 tepåsar, jag använde earl grey
3 dl socker
2-3 citroner

Börja med att koka upp vattnet i en kastrull, orsaken är oftast för att jag inte kan brygga te i den behållaren jag sedan tänker förvara isteet i.

När vattnet kokat upp tar jag det från värmen och stoppar i te påsarna jag brukar tänka en påse per liter + en till grytan, eftersom jag gillar starkt te. Låt påsarna brygga ett tag men inte så länge att det hinner bli beskt, innan jag tar ut påsarna brukar jag trycka den mot sidan av kastrullen så jag får ut maximalt med te.

När vattnet fortfarande är varmt häller man i sockret och rör om då smälter det lättast, här räknar jag en dl socker till en liter te. Man vill att det ska smaka lite för sött, eftersom teet blir beskare när det kallnat. Om man råkat ha i för mycket socker kan man oftast korrigera det med citroner senare. Har man haft för lite socker i kan man ju självklart ha i mer.

När teet svalnat och blivit ljummet kan man börja göra i ordning citronerna.
Jag köper alltid ekologiska citroner för de blir inte lika beska efter att ha legat i teet ett tag, dessutom luktar de så mycket mer citron än de andra och doft är allt när det kommer till citroner, ja om de ska vara i iste i alla fall.
Tvätta citronerna väl, jag använder oftast min disksvamp för att få bort ev smuts som kommit på. Skiva citronerna tunt och häll i dem i teet. Låt nu allt stå kallt över natten för att låta citronerna göra sitt jobb.

Det blir inte lika gott att ha i citronsaft eftersom de ofta ger en skarp surhet utan att ge ifrån sig citron aromen, men om man har haft i för mycket socker kan man krossa citronskivorna mot kanten av kastrullen eller kannan tills man är nöjd med balansen.

Vill man servera teet i en fin kanna kan det vara en idé att byta ut citronerna innan då de efter en natt sugit åt sig te och blivit lite genomskinliga och missfärgade. Man kan även återanvända citronerna till en andra bryggning om man vill.

Förvara teet i kylen, då håller det upp till en vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar