tisdag 5 mars 2013

Slöjden börjar i skogen


Vi har på skolan precis dragit i gång en kurs med Knut Östgård, lite av en hemslöjdskändis på träsidan. Vi ska få lära oss att arbeta med färskt trä och tälja alla möjliga föremål. 
Vi har börjat med att tälja knopplister vilket jag blev lite förvånad över, jag trodde vi skulle börja med nåt enklare men det verkar gå ganska bra.
Nåt som jag tycker är lite jobbigt är att man måste vänta på att sin träbit blir klar. Om man vill ha en viss sorts knopp på sin klädhängare måste man först grovtälja den så man får fram grundformen man vill ha och sen låta den torka i några dagar innan man kan tälja andra gången och sätta fast den i plattan, därför har jag inga bilder på något jag gjort för jag har bara kommit till grovtäljningen än. Under tiden man väntar kan man ju självklart tälja på andra saker så nu har jag börjat på en slev. Jag är fortfarande lite sjuk men det tar inte så mycket på krafterna att sitta ner och tälja.

Innan vi började tälja åkte vi ut i skogen för att hitta rätt material. Det är inte det enklaste, vi skulle hitta raka träd med lite grenar och ingen vridning och det är svårt man får gå och leta ett bra tag. Till sist hittade vi två träd som Knut trodde skulle funka. Dock fick vi lite problem när ett träd fastnade i ett annat men det löste sig till sist. På ett av träden växte det en slingrande Kaprifol och den hade börjat knoppa ordentligt så det känns som om våren är här nu, framför allt med det soliga vädret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar